Zadania wynikające z pełnienia funkcji Kierownika Referatu: 1) Kierowanie pracą Referatu w celu zapewnienia skuteczności i sprawności jego działania. 2) Prawidłowe planowanie i organizowanie pracy Referatu. 3) Nadzór nad prawidłowym wykonywaniem zadań Referatu oraz podległych pracowników. 4) Koordynowanie wykonania obowiązków wynikających z ustaw, innych przepisów prawnych oraz Uchwał Rady Miejskiej. 5) Przedkładanie Sekretarzowi propozycji powierzenia określonych obowiązków pracowników Referatu. 6) Posiadanie kompetentnej wiedzy o zagadnieniach realizowanych przez Referat. Pomaganie pracownikom w rozwiązywaniu spraw trudnych, zawiłych wymagających konsultacji. 7) Reagowanie na przypadki niewłaściwego zachowania się pracownika wobec petenta. 8) Wnioskowanie w sprawach nagradzania i karania pracowników Referatu.
Do zadań Skarbnika należy w szczególności: 1) Przygotowywanie projektu budżetu Gminy oraz jego zmian w trakcie roku budżetowego oraz opracowywanie Wieloletniej Prognozy Finansowej; 2) Przekazywanie pracownikom i kierownikom jednostek organizacyjnych wytycznych do opracowania niezbędnych informacji związanych z projektem planów finansowych. 3) Analiza wykorzystania budżetu oraz wnioskowanie w sprawach zmian w budżecie w celu racjonalnego dysponowania środkami. 4) Monitorowanie gospodarki finansowej Miasta i Gminy oraz nadzór nad analizą wykorzystania środków finansowych. 5) Sporządzanie sprawozdań opisowych z wykonania budżetu i Wieloletniej Prognozy Finansowej i ich analiz. 6) Opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonywania budżetu. 7) Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych w zakresie gospodarki majątkowej, rachunkowości i finansów Miasta i Gminy. 8) Organizacja obiegu dokumentów finansowych w Urzędzie oraz nadzór nad prawidłowym obiegiem informacji i dokumentacji finansowej. 9) Przygotowywanie projektów aktów prawnych wydawanych przez Burmistrza oraz materiałów do przygotowania uchwał wnoszonych pod obrady Rady Miejskiej w sprawach spraw dotyczących finansów publicznych i rachunkowości. 10) Przygotowywanie odpowiedzi na interpelacje i wnioski Radnych, wnioski Komisji Rady i postulatów ludności oraz przygotowywanie propozycji ich załatwienia dotyczących finansów publicznych i rachunkowości. 11) Kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych. 12) Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych. 13) Współpraca z bankami w zakresie obsługi rachunku podstawowego,lokat, negocjacji kredytów itp. 14) Nadzór i kontrola nad działalnością finansową podległych Gminie jednostek pomocniczych (sołectw) 15) Nadzór nad sporządzaniem i rozliczaniem deklaracji podatkowych, ZUS i innych związanych z realizacją projektu oraz kontakty z ZUS i Urzędem Skarbowym. 16) Obsługa audytów i kontroli. 17) Nadzór nad sporządzaniem dokumentów księgowych w tym: A) sprawdzanie dokumentów pod względem formalnym, rachunkowym, B) dekretowanie dokumentów księgowych C) weryfikację zgodności faktur z zawartymi umowami 18) Współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową, Urzędem Wojewódzkim, Krajowym Biurem Wyborczym w zakresie rozliczania dotacji na zadania zlecone i sporządzanie sprawozdawczości w tym zakresie. 29) Podpisywanie 1. umów i oświadczeń wymagających z mocy przepisów szczególnych jego kontrasygnaty 2. pism i wszelkiej korespondencji wynikających z zakresu swojego działania, a w szczególności w sprawach określonych w ustawie o finansach publicznych, 3. pism w innych sprawach powierzonych do wykonania przez Burmistrza, a nie zastrzeżonych do osobistego podpisu przez Burmistrza, 4. wniosków w sprawach o udzielenie zamówienia publicznego w zakresie potwierdzenia zabezpieczenia środków w Budżecie. 20) Zapewnienie prowadzenia audytu wewnętrznego zgodnie z ustawą o finansach publicznych oraz kontroli zarządczej w zakresie spraw finansowych. 22) Prawidłowe wykonywanie obowiązków nałożonych na Skarbnika Miasta i Gminy (głównego księgowego budżetu) przez ustawę o finansach publicznych: a) prowadzenie rachunkowości jednostki, b) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi, c) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym. 22) Wydawanie decyzji administracyjnych, zaświadczeń w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej w zakresie upoważnień udzielonych przez Burmistrza. 23) Prowadzenie, gromadzenie i archiwizacja wytworzonej dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami kancelaryjno –archiwalnymi. Przekazywanie uporządkowanej dokumentacji spisami zdawczo – odbiorczymi akt do archiwum zakładowego zgodnie z ustalonym harmonogramem. 24) Aktualizacja i uzupełnianie materiałów umieszczanych na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy oraz na BIP. 25) Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa lub poleceń Burmistrza.